cold mailing - laptop - myszka - biurko

Cold mailing — z czym Ci się kojarzy? Spam, denerwujące oferty, nękanie mailami kogo tylko popadnie? Wcale nie musi tak być. Pewnie dostawałaś maile, które były niewłaściwie wysyłane. Zdradzę Ci jak, ja wykorzystuję cold mailing, żeby pozyskiwać klientki.

Sprawdź, czy dobrze rozumiesz, czym jest cold mailing.

To nic innego, jak wiadomość wysłana do osoby, która mogłaby zostać Twoim klientem. Pytasz w niej, czy możesz przesłać swoją ofertę. To metoda e-mail marketingu, którą wielu uważa za dość nieprzyjemną i nietypową, która budzi kontrowersje. Niektórzy uważają, że to nieelegancki i dziwny sposób pozyskiwania klientów. Ale to wcale nie jest tak, że cold mailing ma same wady. Jego zaletą jest to, że nie przeznaczając kilku tysięcy na reklamę, możesz zyskać ciekawe współprace.

Cold mailing — jakie może budzić obawy?

Czy cold mailing jest zgodny z RODO?

Przepisy RODO nie zabraniają kontaktów z klientami oraz wysyłania im ofert. Wymuszają jednak pewne ograniczenia związane z treścią cold maili. Wiadomość taka będzie niezgodna z przepisami, jeśli zawarta w niej będzie niezamówiona informacja handlowa. 

Artykuł 10 ustęp 1 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną mówi, że: Zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej. link 

Może w tym momencie myślisz, że już sama nie wiesz, co jest tą niezamówioną informacją handlową, a co nią nie jest… Już tłumaczę. 

Niezamówiona informacja handlowa jest wtedy, kiedy w pierwszym mailu od razu wysyłasz swoją ofertę z cennikiem i ze wszystkim, co klient powinien wiedzieć, jeśli chce nawiązać współpracę. Natomiast zupełnie inaczej wygląda sytuacja, gdy w pierwszym mailu piszesz, że zauważyłaś coś, w czym możesz pomóc, i jedynie pytasz, czy możesz ofertę przesłać. Zobaczmy to na przykładzie. 

Jakiś czas temu znalazłam na LinkedIn osobę, która zajmuje się HR-em i doradztwem zawodowym. Poczułam, że współpraca z nią byłaby czymś, co mogłoby pomóc jej, a mnie dałoby dużo satysfakcji. Napisałam do niej wiadomość, w której się przedstawiłam, odniosłam do braku newslettera na jej stronie WWW i zaproponowałam pomoc oraz zapytałam, czy mogę przesłać swoją ofertę. I dopiero gdy pani odpisała, że chętnie zapozna się z tym, co jej wyślę, przesłałam jej ofertę, cennik i portfolio. 

Dzisiaj jest moją klientką. A podczas naszej wstępnej rozmowy stwierdziła, że ujęłam ją tym, że sama pierwsza do niej napisałam. Nie myślała o zatrudnieniu wirtualnej asystentki, ale spadłam jej jak z nieba.

Czy cold mailing to spam?

Niedawno rozmawiałam z koleżanką po fachu Kasią, również wirtualną asystentką. W trakcie rozmowy temat zszedł na cold mailing. Kasia stwierdziła, że nigdy w życiu nie wysłałaby takiego maila i ja też nie powinnam tego robić,  bo to przecież spamowanie. Czy miała rację? Ano niekoniecznie. Zdania na ten temat są podzielone nawet wśród prawników. Okazuje się, że wszystko zależy od tego, jak napiszesz pierwszego maila. Ważne jest, żebyś już w pierwszej wiadomości nie wysłała swojej oferty.

Jak wysyłać skuteczny cold mailing?

Jak to robię, żeby te maile były skuteczne? Oto kilka moich zasad. Zapamiętaj je.

  • Zadbaj o to, żeby maile nie zostały odebrane jako spam. Jeśli chcesz, żeby Twój odbiorca poczuł się bezpiecznie i nie miał poczucia, że zasypujesz go niechcianymi ofertami, to napisz skąd masz jego adres mailowy – niech wie, że pozyskałaś go z legalnego źródła. Nie wysyłaj do wszystkich maila z tą samą treścią. 
  • Zanim wyślesz wiadomość do potencjalnej klientki, obejrzyj  jej stronę internetową, sprawdź, czym się zajmuje i w mailu nawiąż do jej działalności, uwzględnij jej problemy i pokaż, że możesz je rozwiązać. 
  • Stosuj chwytliwy temat wiadomości. Wybierz taki tytuł, który adresata zainteresuje lub zaintryguje jakimś niedopowiedzeniem, zaciekawi i skłoni do otwarcia maila. Pokaż korzyść, jaką Twój klient może uzyskać dzięki współpracy z Tobą, ja np. używam tytułu  Jak możesz odzyskać 10 godzin w miesiącu? lub Chcesz odzyskać 10 godzin w miesiącu? W ten sposób to zrobisz.
  • Przedstaw się. Anonimowa wiadomość nie będzie skuteczna. Nikt nie potraktuje Cię wtedy poważnie. Poza tym być może zainteresujesz kogoś tym, co oferujesz, i będzie chciał się z Tobą skontaktować.
  • Zamieść wezwanie do działania. Daj znać swojemu odbiorcy, jakiego jego kroku oczekujesz. Czy chcesz, żeby zgodził się na krótką rozmowę albo poprosił o przesłanie oferty? 
  • Przypomnij się w odpowiedni sposób. Jeśli nie dostałaś informacji zwrotnej, nie wysyłaj tej samej wiadomości, bo to może być uznane za spamowanie. Zapytaj krótko, czy Twoja wiadomość dotarła, i napisz, że zależy Ci bardzo na odpowiedzi. 

Jak widzisz, właściwe wysyłany cold mail  nie musi być spamowaniem. Ważne, abyś trzymała się powyższych wskazówek. Jeśli będziesz stosować się do moich rad, cold mailing pomoże Ci w pozyskaniu nowych klientów. Ważne, abyś całą wysyłkę dokładnie przemyślała i zaplanowała. Dzięki poprawnemu zastosowaniu tej metody już wkrótce Twój biznes może powiększyć się o kolejnych klientów. 

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *