test a/b - laptop - ołówki - notes - telefon

Test A/B — zdarza Ci się, że masz kilka pomysłów na wiadomość e-mail do Twojego odbiorcy i nie wiesz, która będzie lepsza? Podpowiem Ci mały trick. Zrób test A/B. To najszybszy sposób, jeśli chcesz się dowiedzieć, co spodoba się Twojemu odbiorcy. Nie wiesz, jak i co testować? Czytaj dalej, wyjaśnię Ci  wszystko krok po kroku. 

Test A/B — na czym polega?

To bardzo proste. Tworzysz wiadomość i wysyłasz ją w dwóch różnych wersjach do dwóch grup testowych. Ustalasz, co chcesz zmienić oraz przez ile godzin chcesz tę wiadomość testować. Po tym czasie wyłoni się zwycięski mail (ten z wyższą liczbą otwarć lub kliknięć, w zależności od tego, co testowałaś) i zostanie automatycznie rozesłany do pozostałych odbiorców. 

Test A/B sprawdza np.:

  • który temat cieszy się większym powodzeniem i sprawia, że wiadomość jest chętniej otwierana;
  • który tekst lub kolor przycisku sprawia, że ​​ludzie chętniej w niego klikają.

Jak dobrze ustawić kampanię z testem A/B?

Testuj tylko jedną zmienną naraz

Wyobraź sobie, że jednocześnie wysyłasz dwa e-maile. Treść i nazwa nadawcy są identyczne. Jedyną różnicą jest temat. Po kilku godzinach widzisz, że wersja A ma znacznie lepszy współczynnik otwarć.

Gdy testujesz tylko jedną rzecz naraz i widzisz wyraźną różnicę w analizowanych danych, możesz wyciągnąć trafne wnioski. Jeśli jednak zmieniłaś również dane nadawcy, nie będzie możliwe wyciągnięcie wniosku, że temat ma znaczenie.

Najpierw zdecyduj, którą zmienną chcesz przetestować

Zastanów się co chcesz sprawdzić. Gdy testujesz temat, wskaźnik otwarć pokaże, która wersja bardziej spodobała się Twoim subskrybentom. Możesz na przykład w jednym wariancie tytułu zamieścić emoji, a w drugim nie. Testując przyciski, warto zwrócić uwagę na klikalność wiadomości. 

Na przykład możesz przeprowadzić test A/B:

  • tematu,
  • dodania  imienia,
  • obrazków,
  • układu e-maila,
  • wezwania do działania,
  • linków i przycisków,
  • długości zdań i stylu tekstu,
  • tekstów nagłówka,,
  • rodzajów ofert.

Wybierz odpowiednią liczbę osób w grupach testowych 

Jeśli masz dużą listę e-mailową (ponad 1000 subskrybentów), zalecane jest trzymanie się zasady 80/20. Co to znaczy? Wysłanie jednego wariantu wiadomości do 10% osób, a wariantu B do kolejnych 10%. W zależności od tego, który wariant sprawdzi się najlepiej, trafi on do pozostałych 80% Twoich subskrybentów. Dzięki takiemu rozwiązaniu uzyskasz dokładniejsze wyniki. 

test A/B - tabela - wykres - grupa testowa
https://www.mailerlite.com/ultimate-guide-to-email-marketing/ab-testing

Zdecyduj, jak długo chcesz testować

Pomyśl, kiedy sprawdzasz swoją skrzynkę i otwierasz wiadomości. To zależy, prawda? Być może gdy jesteś online, widzisz nadchodzącą wiadomość e-mail i klikasz w ciągu 2 minut. Możesz też po raz pierwszy zobaczyć wiadomość  3 godziny po jej dostarczeniu. A może temat wiadomości wcale nie zachęcił Cię do jej otwarcia. 

Jeśli mierzysz wskaźnik otwarcia, to możesz ustawić czas test nawet na 2 godziny. Jeśli mierzysz klikalność linków w wiadomości, to zalecam Ci dłuższe testowanie. Badania wykazały, że po odczekaniu 2 godzin dokładność testu wynosi około 80%. Im dłuższy czas dodasz do tych godzin, tym dokładniejsze będą Twoje wyniki. Aby trafić z dokładnością do 99%, najlepiej poczekać cały dzień.

Weź pod uwagę czas dostawy wiadomości

Pamiętaj, że zwycięski e-mail jest automatycznie wysyłany po zakończeniu testu. Załóżmy, że testujesz 2 wersje tematu, chcesz, aby zwycięska wiadomość dotarła do skrzynek mailowych Twoich odbiorców  o 11:00 i chcesz testować współczynnik otwarć przez 2 godziny. Oznacza to, że musisz rozpocząć test o 9:00, więc Twój test A/B może trwać 2 godziny, zanim zwycięski wariant zostanie wysłany o 11:00.

Jak przeprowadzić test A/B? 

Zobacz na przykładzie. Wyobraź sobie, że piszesz wiadomość do swoich odbiorców. Załóżmy, że chcesz sprawdzić, który temat maila będzie miał lepszą otwieralność. Prześledźmy to krok po kroku: 

  1. Wchodzisz w kampanię.
  2. Wybierasz kampanię z testem A/B.
  3. Zaznaczasz, co chcesz przetestować, czyli w tym wypadku temat. 
  4. Pojawia się okno z możliwością wpisania dwóch wariantów. Wpisujesz więc:

Wariant A: Poznaj 3 tricki na długie, lśniące włosy.

Wariant B:Poznaj 3 sposoby na długie, lśniące włosy. 

test A/B - temat - wariant
  1. Tworzysz wiadomość, tak jak w przypadku zwykłej  pojedynczej kampanii mailowej, i gdy skończysz, zatwierdzasz.
  2. Potem zaznaczasz grupę, do której ma być wysłany e-mail, i klikasz Next A/B.
  3. Pojawia Ci się opcja ustalenia dwóch grup testowych. Przyjmuje się, że przy liczbie odbiorców powyżej 1000 w sam raz będzie, jeśli każda z grup będzie zawierała 10% Twoich subskrybentów. 
  4. Zaznaczasz, jak chcesz wyłonić zwycięzcę, czy przez większą liczbę otwarć, czy kliknięć. W naszym wypadku będą to otwarcia.
  5. Wybierasz, jak długo ma trwać test, i zatwierdzasz. 
  6. Pojawia Ci się ogólne podsumowanie. Gdy wszystko się zgadza, planujesz wysyłkę kampanii lub wysyłasz od razu. 

Jak widzisz, test A/B wcale nie jest taki straszny. Z moimi wskazówkami na pewno dasz radę wykonać go samodzielnie. Jeśli masz pytania dotyczące testu A/B, daj znać w komentarzu, chętnie odpowiem.  

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *